PROFEPT’S CONTRIBUTIONS TO CONTINUING TRAINING FOR TEACHING

Authors

  • Fernando Pereira Rodrigues Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais - IFMG
  • Adilson Ribeiro de Oliveira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais - IFMG

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i3.13303

Keywords:

Continuing education. ProfEPT. Professional and Technological Education.

Abstract

This article is the result of research entitled: Social Representations of Professional and Technological Education and the constitution of teacher identity within the Federal Institutes of the IFMG - Ouro Branco Campus. The work addresses the contributions of the Master's Program in Professional and Technological Education (ProfEPT) in continuing education for teachers. It also discusses the importance of continuing training for teachers, as advocated by legal documents and highlighted by various authors, such as Saviani (2009), Imbernón (2010) and Nóvoa (1997). In the specific context of Professional and Technological Education (EPT), authors such as Moura (2008) and Oliveira (2017) emphasize the need for specific and continuous training for teachers. Finally, the relevance of ProfEPT is highlighted as a significant initiative in the training of professionals in the area of EFA, highlighting its comprehensive and practical approach, its connection between theory and practice, and its impact on teacher training and on improving the quality of Professional and Technological Education in Brazil. The work is structured in sections. The first deals with the logic of ProfEPT and its applicability. Secondly, continuing teacher training. Thirdly, teacher training in the context of EFA and finally, the ProfEPT as a field of knowledge production for teacher training.

Author Biographies

Fernando Pereira Rodrigues, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais - IFMG

Mestrando em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais - IFMG. Graduando em Direito pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC MINAS. Graduado em Pedagogia. Especialista em Docência para Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal do Espírito Santo - IFES. Especialista em Gestão do Trabalho Pedagógico e em Psicopedagogia institucional, Clínica e Educação Especial. É membro do Projeto da FAPEMIG (APQ 02220) - Educação Profissional e Tecnológica em perspectivas: os sujeitos, seus discursos e representações. Além disso, faz parte do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Profissional e Tecnológica do IFMG (GEPET).

Adilson Ribeiro de Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais - IFMG

Professor titular do IFMG – Campus Ouro Branco, onde atua nos diversos níveis e modalidades de ensino, pesquisa e extensão desde o Ensino Médio Integrado até o Mestrado em Educação Profissional e tecnológica (ProfEPT) Coordena os projetos “ConTEXTO”, “Redação para o ENEM” e o projeto da FAPEMIG “Educação profissional e tecnológica em perspectivas: os sujeitos, seus discursos e representações”. Mestre em pedagogia Profissional (ISPETP, Cuba), Doutor em Letras (PUC Minas) e Pós-doutor em Ciências da Educação (Universidade de Lille, França). É defensor da escola pública e de causas antirracistas, LGBTQIA+, feministas e indígenas.

Published

2024-03-19

How to Cite

Rodrigues, F. P., & Oliveira, A. R. de. (2024). PROFEPT’S CONTRIBUTIONS TO CONTINUING TRAINING FOR TEACHING. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(3), 1892–1904. https://doi.org/10.51891/rease.v10i3.13303