BIRTH PLAN: KNOW TO EMPOWER

Authors

  • Laiane Freire Gurgel Universidade do Estado do Rio Grande do Norte
  • Natalia Amorim Ramos Felix Universidade do Estado do Rio Grande do Norte
  • Giselle dos Santos Costa Oliveira Universidade do Estado do Rio Grande do Norte
  • Kalyane Kelly Duarte de Oliveira Universidade do Estado do Rio Grande do Norte
  • Maria Valéria Chaves de Lima Universidade do Estado do Rio Grande do Norte -UERN
  • Perla Silva Rodrigues Universidade do Estado do Rio Grande do Norte
  • Thaina Jacome Andrade de Lima Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i7.10655

Keywords:

Delivery plan. Humanized delivery. Nursing care.

Abstract

The Birth Plan is an instrument that needs to be discussed, since through it is possible to provide humanized care that respects the rights and preserves the autonomy of the pregnant woman. Objective: to identify what has been scientifically produced about the influence of the birth plan for the humanization of nursing care. Methodology: This is a narrative literature review with a qualitative approach, about the available scientific productions on the elaboration and applicability of the birth plan. RESULTS: From the data analysis, 26 articles were obtained that brought the theme influence of the birth plan for the humanization of nursing care in the pregnancy- puerperal period. Conclusion: The Birth Plan is an important tool for promoting the empowerment and autonomy of pregnant women, as well as for reducing obstetric violence and reducing maternal and infant morbidity and mortality. This instrument serves as a means of health education when guided by health professionals, especially nurses, who provide prenatal care, thus serving as a legal document for women.

Author Biographies

Laiane Freire Gurgel, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Enfermeira pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN. 

Natalia Amorim Ramos Felix, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Enfermeira. Doutoranda pela Faculdade de Enfermagem da Universidade Estadual de Campinas. Professora da Universidade Estadual do Rio Grande do Norte - UERN. 

Giselle dos Santos Costa Oliveira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Enfermeira. Mestra em Ambiente, tecnologia e sociedade pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido-UFERSA. Professora da Universidade Estadual do Rio Grande do Norte - UERN. 

Kalyane Kelly Duarte de Oliveira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Enfermeira. Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN. Professora da Universidade Estadual do Rio Grande do Norte - UERN. 

Maria Valéria Chaves de Lima, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte -UERN

Enfermeira. Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Saúde e Sociedade – PPGSS da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte -UERN. 

Perla Silva Rodrigues, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Nutricionista. Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Saúde e Sociedade – PPGSS da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte -UERN. 

Thaina Jacome Andrade de Lima, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Enfermeira. Mestranda em Saúde Coletiva pela FACISA/UFRN. 

Published

2023-08-16

How to Cite

Gurgel, L. F., Felix, N. A. R., Oliveira, G. dos S. C., Oliveira, K. K. D. de, Lima, M. V. C. de, Rodrigues, P. S., & Lima, T. J. A. de. (2023). BIRTH PLAN: KNOW TO EMPOWER. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(7), 961–976. https://doi.org/10.51891/rease.v9i7.10655