NEW TECHNOLOGIES, TRIGONOMETRY AND TEACHING AND LEARNING IN MATHEMATICS: PATHS ON THE SAME TRACK

Authors

  • Carlos Alberto Ribeiro SEEC/RN
  • Afonso Ribeiro Damasceno Neto ESL-Assessoria e Consultoria Educacional
  • Iris Neles Silva ESL-Assessoria e Consultoria Educacional
  • Lucineide Silva de Lima ESL-Assessoria e Consultoria Educacional
  • Maria José Monteiro Dantas ESL-Assessoria e Consultoria
  • Vania Duarte da Silva ESL-Assessoria e Consultoria Educacional

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i5.10082

Keywords:

Mathematics; New Technologies; Trigonometry

Abstract

ABSTRACT: This academic work is the result of a bibliographical and field research carried out with level II elementary students at a private school located in Natal / RN in the North Zone, which aimed to present the use of the application of new technologies in teaching of trigonometry by teachers and students, aiming to contribute to the process of teaching mathematics learning. It is verified that this application can improve in the teaching process participative, constructive and interactive learning, provoking the development of the students. Thus, today, in the XXI century, it is questioned how the new technologies allied to the computer science can make that the students modify negative conceptions on the mathematics, being interested in the discipline, being aware of the importance of its contents approached and consequently recognizing usefulness in everyday life. In particular, we chose to focus on the topic" trigonometry. The research had a qualitative approach, based on questionnaires and observations of the activities that were developed by the students. Quantitative data are presented through tables, tables and descriptive texts. In addition, the research allowed to conclude that the technology is being inserted gradually in the schools, and that some teachers already use it in classes. However, we still find some difficulties in the use and a great lack in the qualification of the teachers to use the new technologies as pedagogic tools facilitating the learning. At the end, it was possible to perceive modifications of students' negative conceptions regarding Mathematics, as well as changes in the posture of teachers who became more interested, critical and creative about the insertion and use of new technologies in the classroom for the development of teaching- learning

Author Biographies

Carlos Alberto Ribeiro, SEEC/RN

Professor do Ensino Básico do seletivo da Prefeitura do Natal/RN (SME) e Professor do Ensino Básico do seletivo do Estado/RN (SEEC/RN). Graduado em Licenciatura em Matemática pela UFERSA 2014.1Graduado em Licenciatura em Computação pela UFERSA 2018.1 Graduado em Licenciatura em Pedagogia pela Faculdade IBRA de Brasília- FIBRAS Pós-graduado em Práticas Assertivas em Gestão da Educação Profissional Integrada à Educação de Jovens e Adultos (EJA) pelo IFRN  2019/1. Pós-graduado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pelo IFRN 2019.2 Pós-graduado em Tecnologia em Educação pela Faculdade IBRA de Tecnologia – FITEC – Mestrando em Ciência da Educação.

Afonso Ribeiro Damasceno Neto, ESL-Assessoria e Consultoria Educacional

 Graduado em Física licenciatura pela UFRN 2002/2005. Professor efetivo do Estado RN e Município Parnamirim  - Mestre em Ciências da educação. Doutorando em Ciências da educação pela ESL-Assessoria e Consultoria Educacional.

Iris Neles Silva , ESL-Assessoria e Consultoria Educacional

Graduada em Letras Português UFRN 1986/1990. Professora efetiva do Estado RN. Pós-graduada em Gestão escolar com coordenação pedagógica. Pós-graduada em Psicopedagogia. Pós-graduada em Educação especial. Pós-graduada em Educação Infantil. Pós-graduanda em Educação e novas tecnologias. Mestra em Ciências da educação. Doutoranda em Ciências da educação pela ESL-Assessoria e Consultoria Educacional. 

Lucineide Silva de Lima, ESL-Assessoria e Consultoria Educacional

 Graduada em pedagogia – UNINASSAU 2006/2010.Professora contratada São Jose de Mipibu. Pós- graduada em Psicopedagogia. Pós- graduada em Educação e desenvolvimento em políticas educativas. Pós- graduanda em Libras  - Mestra em Ciências da educação- Doutoranda em Ciências da educação pela ESL-Assessoria e Consultoria Educacional. 

Maria José Monteiro Dantas, ESL-Assessoria e Consultoria

Graduada em Filosofia da Educação -UVA (Universidade Estadual Vale do Acaraú) - conclusão ano 2004. Pós- graduada em Psicopedagogia. Pós- graduada em Docência do Ensino Superior - Mestra em Ciências da educação  - Doutoranda em Ciências da educação pela ESL-Assessoria e Consultoria Educacional. 

Vania Duarte da Silva , ESL-Assessoria e Consultoria Educacional

Graduada em Pedagogia pela UFRN. Professora efetiva do Município Baía Formosa. Pós-graduada em coordenação pedagógica pela FAL – Faculdade Alencarina de Sobral - Mestra em educação ESL – Instituto Superior de Educação. Doutoranda em Ciências da educação pela ESL-Assessoria e Consultoria Educacional.

Published

2023-05-31

How to Cite

Ribeiro, C. A., Damasceno Neto, A. R., Silva , I. N., Lima, L. S. de, Dantas, M. J. M., & Silva , V. D. da. (2023). NEW TECHNOLOGIES, TRIGONOMETRY AND TEACHING AND LEARNING IN MATHEMATICS: PATHS ON THE SAME TRACK. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(5), 3125–3135. https://doi.org/10.51891/rease.v9i5.10082