THE ROLE OF SOCIAL MOVEMENTS IN THE CONSTRUCTION OF THE CONCEPTION AND PUBLIC POLICIES OF COUNTRYSIDE EDUCATION

Authors

  • Érica de Souza e Souza Universidade Federal do Amazonas
  • Heloisa da Silva Borges Universidade Federal Amazonas
  • Sérgio Luiz Lopes Universidade Federal de Roraima
  • Sheila de Fatima Mangoli Rocha Universidade Federal de Roraima

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i5.19103

Keywords:

Social movements. Rural Education. Public Policies. Work.

Abstract

The article seeks to understand the role of social/union movements in the construction of the conception and public policies of Rural Education. The study was carried out on a bibliographic and documentary basis, based on the writings of Borges (2012), Caldart (2012, 2023), Arroyo, Caldar and Molina (2011), Freire (2023), Gohn (1997, 2006), Mészáros (2008), among others. The results point to the construction of the conception of Rural Education and public educational policies for the class that lives from working in/from the countryside, which has been constructed through organized struggle and the struggle experiences of peasant social/union movements since the 1990s. 1990, with emphasis on the activities of the Landless Rural Workers Movement (MST). We conclude that social movements have an elementary role in the revolutionary historical project of human formation of the peasant working class in its diversity, as we think/project a new school form and a new sociability beyond the destructive logic of capital, since these have been possible concrete transformations in education in the Brazilian countryside.

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Author Biographies

Érica de Souza e Souza, Universidade Federal do Amazonas

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas. Estudante do Programa de Mobilidade acadêmica estudantil entre IES brasileiras, na condição de aluna especial no curso de Mestrado do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Roraima. Bolsista FAPEAM. 

Heloisa da Silva Borges, Universidade Federal Amazonas

Doutorado em Educação na Linha de Formação de Professores, pelo PPGE da FACED/UFAM. Professora do Departamento de Administração e Planejamento e do Programa de Pós-Graduação em Educação, da Faculdade de Educação, da Universidade Federal Amazonas. Coordenadora do Curso de Especialização em Educação do Campo Práticas Pedagógicas - Convênio UFAM/MEC-Secadi, parceria com SEDUC-AM e Semeds e Coordenadora Institucional Parfor/UFAM. 

Sérgio Luiz Lopes, Universidade Federal de Roraima

Pós-doutor pela Universidade Federal de Sergipe (2018). Doutor em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (UFS), Professor Adjunto, Classe C, nível 003, do Curso de Educação do Campo, da Universidade Federal de Roraima (UFRR). 

Sheila de Fatima Mangoli Rocha, Universidade Federal de Roraima

Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Pelotas - UFPel (2017). Professora do Curso de Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal de Roraima.

Published

2025-05-31

How to Cite

Souza, Érica de S. e, Borges, H. da S., Lopes, S. L., & Rocha, S. de F. M. (2025). THE ROLE OF SOCIAL MOVEMENTS IN THE CONSTRUCTION OF THE CONCEPTION AND PUBLIC POLICIES OF COUNTRYSIDE EDUCATION. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(5), 8667–8686. https://doi.org/10.51891/rease.v11i5.19103